معرفی نرم افزار بیت تورنت و دانلود این نرم افزار - Bit Torrent

BitTorrent چیست؟



Torrent در لغت به معنی سیلاب و جریان شدید آب است، دلیل انتخاب این لغت آن است که بوسیله بیت تورنت می‌توانید کامپیوتر خود را در معرض سیلی از اطلاعات قرار دهید!


بیت تورنت یک برنامه کامپیوتری نیست. بیت تورنت متدی برای دانلود کردن فایلها با استفاده از یک سیستم توزیع گسترده‌ی به اشتراک گذاری فایلها به روشPeer-to-Peer است.برنامه‌هایی که برای دانلود کردن فایل با BitTorrent مورد استفاده قرار می‌گیرند ترمینالهای بیت تورنت یا BitTorrent Clients نامیده می‌شوند. بیت تورنت مانند برنامه‌های P2P نظیر Limewire/Kazaa/Napster/ … که قبلا برای دانلود کردن استفاده می‌کردید نیست. این نکته مهمترین عامل سردرگمی برای کسانی است که برای اولین بار با بیت تورنت آشنا می‌شوند. به محض اینکه دانلودرهای قدیمیتان را کنار بگذارید متوجه می‌شوید استفاده از بیت تورنت چقدر ساده و مفید است!


تورنت پروتکل انتقال فایل است که برای به اشتراک گذاری فایل های بزرگ مانند ویدیو، فیلم و … طراحی شده است که نسبت به سایر شبکه ها از مزیت هایی مانند سرعت دریافت بیشتر و بدون آنکه منتظر بمانید می توانید در این شبکه دانلود کنید. برای دریافت اطلاعات از این شبکه نیاز به یک نرم افزار دارید. همچنین می توانید با جستجو در اینترنت سایت های ارائه دهنده خدمات تورنت را بیابید و از آنها دریافت نمائید.

بقیه در ادامه مطلب...



بیت تورنت چگونه کار میکند؟

 عاملی که بیت تورنت را منحصر به فرد می‌سازد این است که فایلها را میان همه کاربرانی که فایل را دانلود کرده‌اند یا در حال دانلود کردن هستند به اشتراک می‌گذارد. از آنجا که بیت تورنت فایلها را به صدها بسته‌ی کوچک تکه تکه می‌کند برای به اشتراک گذاشتن یک فایل لازم نیست قبلا کل آن را دانلود کرده باشید. به محض اینکه بسته‌ی کوچکی از فایل را دانلود کردید می‌توانید آنرا میان همه کاربران به اشتراک بگذارید. این عاملی است که باعث سرعت شگفت انگیز دانلود کردن با بیت تورنت میشود. برای دانلود کردن فایلی نظیر یک ویدیوی آموزشی، لازم است که شما ابتدا فایل تورنت آن را که دارای پسوند (torrent.) را یافته و دانلود نمایید و سپس آنرا با کلاینت بیت تورنت خود باز کنید.فایل تورنت حاوی فایلهایی که میخواهید دانلود کنید نیست، بلکه این فایل به کلاینت بیت تورنت شما می‌گوید که فایل مورد نظرتان روی کامپیوتر چه کاربرانی وجود دارد و چه کاربرانی در حال دانلود کردن آن هستند تا دانلود شما شروع گردد.


چگونه بوسیله بیت تورنت یک فایل را یافته و دانلود کنیم؟

اکنون که تا حدودی با اصطلاحات و نحوه عملکرد بیت تورنت آشنا شدیم به چگونگی استفاده کردن از آن می پردازیم.در مرحله اول شما باید یک کلاینت بیت تورنت را دانلود کنید.( برنامه ای که دانلودهای شما را مدیریت نماید)من اینها را پیشنهاد میکنم:

  • uTorrent برای سیستم عامل ویندوز.
  • Azureus یا KTorrent برای لینوکس.(Azureus پلاتفورمی است که بر روی ویندوز و Mac هم قابل نصب است ولی برای لینوکس بهینه است)
  • Transmissionبرای Mac (که احتمالآ برای ما ایرانیان کاربرد ندارد)

حالا باید دنبال تورنتهای خوب بگردید.سایتهای زیاد خوبی برای جستجوی تورنتها وجود دارند.

همان گونه که در گوگل جستجو می کنید کلمه مورد نظر خود را در این سایتها تایپ کنید.احتمالآ چندین نتیجه‌ی مختلف خواهید یافت اما آن یکی را انتخاب کنید که دارای رده بندی (Seeder) بالاتری است. این رده بندی در ستونی که با حرف S مشخص شده قرار دارد. این عدد معرف تعداد کاربرانی است که این فایل را دانلود کرده یا در حال دانلود کردن آن هستند. هر چقدر این عدد بالاتر باشد سرعت دانلود شما هم بیشتر خواهد بود. بعضی از سایتها میزان سلامت یک فایل را هم نشان می‌دهند که معیاریست که نسبت Seeder ها به دانلودکنندگان فعال را مشخص می‌کند.

اکنون باید فایل تورنت را دانلود کنید. هنگامی که یک تورنت خوب و سالم پیدا کردید لینک آن را یافته و دانلود کنید. مرورگرتان از شما می‌پرسد که می‌خواهید با این فایل چه کار کنید. حتمآ آنرا با کلاینت تورنتی که دانلود کرده‌اید باز کنید. کلاینت بیت تورنت شما باز خواهد شد و احتمالآ از شما می‌پرسد که فایل یا فایلها را باید کجا ذخیره کند. آدرس مورد نظرتان را انتخاب کنید و ok کنید.

کار تمام است! فایلها شروع به دانلود شدن می‌کنند. اگر در ابتدا دیدید سرعت دانلود کم است یکی دو دقیقه تحمل داشته باشید تا دانلود به سرعت نهائیش برسد. اگر باز هم از سرعتتان راضی نبودید فایلی را انتخاب کنید که دارای Seeder های بیشتری است.کار به همین سادگی بود!


نرم افزار میکرو تورنت در بالاترین حد به 6 مگابایت رم نیاز دارد ولی در عوض برای دریافت و ارسال فایل  به صورت فوق العاده ای از نهایت پهنای باند اینترنت شما استفاده می کند. محیطی کاملا ساده در عین حال کاربردی که می توانید با مراجعه به سایت سازنده نرم افزار پوسته های جذاب آن را دریافت نمائید.


همه اش همین بود؟


عملا کلیات بیت تورنت همین است ولی اگر بخواهید اصطلاحا تورنت باز شوید ریزه کاری ها کم نیستند، برای مثال می توانید سرعت و مقدار دانلودتان را در کلاینت uTorrent محدود کنید تا در حین دانلود از بیت تورنت به راحتی وبگردی هم بکنید! (برای اینکار کافی است به منوی Options یا امکانات بروید و سپس در قسمت راهنمای سرعت یا Speed Guide تنظیمات مورد نظرتان را انجام دهید).

یا مثلا برای اینکه در بیت تورنت یک کاربر زالو!! یا اصطلاح دیگرش Leecher شناخته نشوید باید همیشه سعی کنید همانقدر که دانلود میکنید همانقدر هم آپلود کنید (یعنی اجازه بدهید دیگران هم از شما دانلود کنند). اکثر کلاینتهای بیت تورنت میزان دانلود و آپلود شما را پیگیری میکنند و بهتر است تا زمانی که یک فایل را دیگران از شما دانلود میکنند و همینطور سهم دانلود و آپلودتان یکی نشده بگذارید از شما دانلود شود بعد میتوانید آن فایل را از حالت Share در بیاورید.

جریان دانلود های بیت تورنت خود را برنامه ریزی کنید

دانلودها و یا آپلود های بیت تورنت می توانند کل پهنای باند اینترنت ما را ببلعند، خصوصا اگر مثلا چیزی را روی تورنت به اشتراک بگذاریم که برای دیگران با اهمیت باشد. اساسا چون uTorrent همه ی پهنای باند شما را برای دانلود و آپلود از بیت تورنت در اختیار می گیرد وقتی بخواهید ایمیل تان را چک کنید یا مثلا بخواهید کمی وب گردی کنید بایستی دانلود هایتان را در uTorrent متوقف کنید یا کلا این برنامه را ببندید تا پهنای باند آزاد شود و امکان موارد فوق فراهم گردد. اما ممکن است برای بسیاری از افراد مثل خود من متوقف کردن دانلود ها یا به تاخیر انداختنشان خوشایند نباشد.

از آنجایی که هیچ مشکلی بدون راه حل نیست برای مشکل بالا نیز راه حلی وجود دارد! در uTorrent قابلیتی گنجانده شده است با عنوان Scheduler یا برنامه ریز که می تواند مشکل ما را حل کند برای دسترسی به این قابلیت از Options یا گزینه ها به سراغ Preferences یا تنظیمات بروید و بعد در ساید بار سمت چپ پنجره تنظیمات گزینه ی Scheduler را بیابید و روی آن یکبار کلیک کنید، سپس در همین قسمت گزینه ی Enable Scheduler را تیک بزنید با تیک زدن این گزینه خواهد دید مربع های خاکستری به صورت رنگی در می آیند. با این جدول که پر از مربع های سبز رنگ است می توانید وضعیت دانلود خودتان را در ساعت های مختلف روزهای هفته برنامه ریزی کنید. جدول مذکور از دوشنبه شروع می شود و تا پایان یکشنبه ادامه دارد و از نظر این جدول شروع برنامه از ساعت 0:00 روز دوشنبه است، هر مربع بیانگر 1 ساعت یا 60 دقیقه می باشد و در مقابل هر روز هم 24 مربع وجود دارد. اما نحوه عملکرد جدول به شرح زیر است:
  • مربع هایی که سبز تیره هستند یعنی uTorrent می تواند در آن ساعت ها با تمام پهنای باند شما دانلود و آپلود کند.
  • مربع هایی که سبز روشن هستند یعنی در ساعت های مرتبط به آنها uTorrnet با محدودیت معین و دلخواهی می تواند دانلود و آپلود نماید.
  • مربع های سفید بیانگر ساعت هایی هستند که uTorrent حق دانلود و آپلود را اصلا ندارد.

اساسا اینکه uTorrent همه ی پهنای باند من را موقعی که می خواهم از اینترنت استفاده کنم بلعیده باشد چندان خوشایند نیست، لذا از ساعت 19 تا 1 بامداد که معمولا من در خانه از اینترنت استفاده می کنم برای uTorrent محدودیت در استفاده از پهنای باند تعریف کرده ام و جمعه ها هم که بیشتر در خانه هستم و بیشتر از اینترنت استفاده میکنم uTorrent مجاز به دانلود و استفاده از پهنای باندم در بیشتر ساعات روز نیست و در ساعاتی هم که در خانه نیستم uTorrent می تواند از همه ی پهنای باندم برای دانلود استفاده کند. (در تصویر بالا اگر دقت کنید می توانید این موارد را ببینید)
پهنای باندی که من فعلا در اختیار دارم دانلودش چیزی حدود 15 کلیو بایت بر ثانیه و آپلودش حدود 11 کلیو بایت بر ثانیه است من آپلود را به 5 کیلو بایت در ثانیه و دانلود را به 9 کلیو بایت بر ثانیه محدود کرده ام، لذا در ساعت هایی که uTorrent محدود می شود می توانم با سرعتی مشابه یک ارتباط اینترنتی Dial Up خوب وب گردی کنم.

ایجاد محدودیت کلی در استفاده از پهنای باند

جدای از اینکه uTorrent را می توان در ساعات خاصی در میزان استفاده از پهنای باند محدود کرد می توان محدودیت کلی برای استفاده اش از پهنای باند اینترنتی تعریف کرد. مثلا همان ارتباط اینترنتی من را که قابلیت دانلود با سرعت 15 کلیو بایت بر ثانیه را برایم ایجاد میکرد را به خاطر بیاورید برای آن محدودیتی در ساعاتی خاص تعریف شده حالا اصلا من می خواهم به دلیلی uTorrent در هیچ شرایطی بیشتر از 12 کلیو بایت از پهنای باند من برای دانلود و بیشتر از 7 کلیو بایت از پهنای باندم برای آپلود استفاده نکند. برای ایجاد این محدودیت به سراغ گزینه ی Connection در تنظیمات یا Preferences میروم و در قسمت Bandwidth Limit محدودیت مورد نظرم را اعمال میکنم. (گذاشتن عدد صفر در باکس های این بخش به معنای مجاز بودن uTorrent در استفاده از کل پهنای باند است)

بدون هدر دادن پهنای باند نقش خودتان را در به اشتراک گذاری ایفا کنید

بخش مهمی از بیت تورنت به اشتراک گذاری است و یک ضرب المثل چینی هست که می گوید یک کاربر خوب و محترم بیت تورنت کسی است که هر چقدر دریافت می کند همان قدر هم با دیگران به اشتراک میگذارد! در حقیقت در بسیاری از سایت های بیت تورنت که خصوصی هستند و بایستی در آنها عضو باشید تا بتوانید از tracker های ویژ ه ی این سایت های دانلود کنید توجه خاصی به هر کاربر دارند تا آپلودش در قیاس با دانلودش بخواند و اگر کسی فقط دانلود کند ممکن است بعد از مدتی یک Leecher یا زالو تشخیص داده شود و دسترسی اش به آن tracker اصطلاحا Ban یا بلوکه شود. من با ضرب المثل چینی بالا مشکل خاصی ندارم و خوب قوانین اجتماع بیت تورنت برایم محترم است! ولی اینکه پهنای باندم زیادی هم صرف به اشتراک گذاری بر روی بیت تورنت شود خوشایندم نیست.

علاوه بر اینها می توان سهم معینی در به اشتراک گذاری دارا بود و وقتی سهم خودتان را پرداخت کردید به اشتراک گذاری متوقف شود. برای تنظیم این موارد به سراغ بخش Queuing در تنظیمات بروید و در آنجا سهم خود در به اشتراک گذاری و میزان پهنای باند مجاز برای به اشتراک گذاری را مشخص کنید.

حریم خصوصی خودتان را در حین دانلود از بیت تورنت با PeerGuardian2 محافظت کنید


PeerGuardian2 که به اختصار به آن PG2 نیز گفته می شود ابزاری است برای بلوکه کردن IP های خاص و ایجاد یک لیست سیاه از IP آدرس هایی که می خواهید به کامپیوتر شما دسترسی نداشته باشند. اساسا با توجه به اینکه PG2 خودش یک لیست سیاه از ابزار ها و IP هایی دارد که سعی می کنند استفاده غیر قانونی افراد از اینترنت را تعقیب و مورد پیگرد قرار دهند محبوبیت خاصی در کشورهایی که قانون کپی رایت وجود دارد پیدا کرده است، ولی با وجود محبوبیتش یک ابزار صد در صد نیست و همیشه برای کسانی که در این کشورها دست به دانلود های غیر قانونی از تورنت میزنند با وجود استفاده از PG2 ریسک گرفتار شدن وجود دارد.

در ایران هم که فعلا کپی رایتی وجود ندارد و نیازی به استفاده از PG2 نیست ولی اگر احساس کردید کسی یا ابزاری دارد سعی میکند از دانلودهای شما از بیت تورنت سر در بیاورد PG2 توصیه می شود.


لوگو های میکرو توررنت و بیت تورنت




دانلود نرم افزار میکرو توررنت با حجم 316 KB 


دانلود نرم افزار بیت تورنت با حجم  2,857 KB 


دانلود ایبوک آموزش تورنت با حجم 199 KB 


لینک های دانلود از سرور 4Shared.com می باشد.

نظرات 2 + ارسال نظر
yaser شنبه 29 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 07:09 ب.ظ http://yasersat.blogsky.com

سلام وبلاگ خوبی داری اگه تونستی برای کسب اخرین اخبار از ماهواره و کامپیوتر به ما سر بزن ممنون

امین دوشنبه 7 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 02:46 ب.ظ http://persiancinema.mahblog.com/

سلام دوست عزیز وبلاگ خوب و جالبی داری لطفا منو به اسم پرشین سینما لینک کن وبه منحتما خبر بده تامنم شما رو لینک کن حتما خبرم کن ممنون بای

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد